Recenze filmu: Temná věž

Dnes vám přináším recenzi na jeden z nejočekávanějších trháků letních kin. Je jím samozřejmě adaptace podle Stephena Kinga – Temná věž, respektive v originále The Dark Tower. Že něco takového tenhle mistr hororu a fantastiky napsal, vím dávno, ale nikdy jsem jeho ságu nečetl.  Přesto mě ale základní motiv příběhu zaujal a na film jsem se s přáteli vypravil. Jak to dopadlo, se dozvíte na následujících řádcích. :)

Začneme příběhem. Jde o zhruba o toto: Existuje nespočet různých světů, nejen ten náš. A kdesi uprostřed mezi nimi se tyčí věž, která je od počátku času ochraňuje před okolní temnotou. Ta zároveň odolává všem pokusům o její zničení, které by znamenalo okamžitý zánik světa, jak jej známe. Ústředním elementem je tajemný Muž v černém, který právě o to usiluje. Na uskutečnění svých plánů však potřebuje malého kluka, Jakea, protože jen myšlenka dítěte má moc věž strhnout. Abychom měli plejádu základních postav kompletní, ještě se zde motá Roland, poslední z dávných pistolníků, kteří ji celá staletí chránili. Nyní je však spíš jen odrazem dřívějšího hrdiny, frustrovaný vlastními selháními a celkovým úpadkem všeho, v do věřil. Klišé jako prase, co? :D Ale ony tyhle příběhy už budou vždycky více či méně poskládané z už použitých motivů. Buďme tedy shovívaví a raději pojďme dál.

Nemohu posoudit, jak moc se film předlohy drží či nedrží, ale co jsem četl jiné názory, tvůrci spíš vzali základní reálie, vycucli příběh osmi tlustých knih, plných symboliky, vedlejších linií a hlubších rovin, do povrchní kostry, a nakonec vše nacpali do hodiny a půl. Upřímně, snímek rozhodně není špatný, ale právě tohle zhuštění vede k největšímu problému díla. Tedy pocitu, že vlastně ani nevím, která bije. Netušíme motivaci postav, které se prostě vždy odněkud někam vlečou, jak jim určuje scénář. Jak vtipně poznamenal kamarád, není tam to srdíčko. :D

Když už jsme u postav, herecké obsazení je parádní, což film hodně zvedá. Idrise Elbu mám rád a tady mi ani nevadí, že Roland má být prý podobný Clintu Eastwoodovi, nikoliv černoch. Ale hodí se na něj charakterem a snaží se vykřesat alespoň něco málo. Stejně tak Matthew McConaughey jako hlavní zloduch. Oba ale prostě nemají co hrát. Většinu času tak jedou svojí lajnu, tedy Elba je nakrknutej jak po bramborovém salátu ze školní jídelny a Matt dělá zlý kukuč a trápí lidi na potkání. :D Bohužel tam chybí to něco navíc. Pochválit musím i představitele Jakea. Po dlouhé době je to dobře hrající dítě a nedostavuje se pocit, čípak je to synáček, že se dostal k roli.

Hudba i efekty byly na můj vkus tak akorát. Především vizuální stránka se mi moc líbila, ať už se jednalo o holé pláně jiného světa, různé příšeráky nebo moc pěkně navrženou věž. Působila opravdu impozantně. Škoda jen, že ji neukázali více.

V zásadě jsem si film užil, ale na to, jaký je předloha epos, bych čekal asi víc. Rozhodně se nejedná o žádnou pecku, spíš jen profrčí kiny bez většího ohlasu. Hlavní neduh je už zmíněné ztrácení se v příběhu a nechápání, proč se to či ono děje, co se stalo, že je všechno takhle v rozkladu a podobně. Sice se mluví o seriálu, který by právě tohle měl doplnit a dovysvětlit, ale nevím. Spin-offy k ne zrovna úspěšným filmům se moc netočí. Bez nich se však nezasvěcený divák příliš nechytá. A stopáž hodina a půl sice krásně utekla, ale zas neumožnila příběh víc rozvinout a vstřebat. Otázkou je, zda by třeba 40 minut navíc pomohlo. S ohledem na rozsáhlost Kingovy ságy, těžko říct. A závěrem skončím jedním pozitivem. Když film končil, čekal jsem takové klišé, které vídám skoro všude. Zaplať pámbů, tady jsem ho byl ušetřen. Prozradit vám ho však nemůžu, byl by to spoiler.

Každopádně jsem rád, že jsem Temnou věž viděl a pokud máte podobné filmy rádi, dejte jí šanci. Třeba vás zaujme a aspoň podnítí zájem o původní knihy. :)

Celkové hodnocení: 68 %

Ještě taková perlička na závěr. V rámci hledání inspirace na kreslení, jsem se pokusil o vlastní ztvárnění věže. Jak se mi to povedlo, můžete posoudit tady. :)