Recenze filmu: Král Artuš – Legenda o meči

A je to tu! Ani nevíte, s jakým gustem budu psát tuhle recenzi. Napsal jsem jich už docela dost, ale vždycky to byly filmy, které se mi plus mínus líbily a tedy nebylo ani moc co kritizovat. Což je fajn pro ty filmy, ale začínalo to být trochu stereotypní pro mě. Ale jak praví jedno Braavoské pořekadlo: Dnes ne. :-D Od kinopremiéry sice už nějaká chvíle utekla, ale nevadí.

A koho že to tu dneska máme? Král Artuš, Legenda o meči. No, název žádný zázrak, ale dejme tomu. Jedná se o nejnovější zpracování notoricky známé legendy z dávných dob Anglie. Příběh o tom, jak mladý Artuš vytáhne meč ze skály a stane se králem Anglie, s pomocí Merlina a rytířů kulatého stolu zažívá dobrodružství, a nakonec umře při závěrečné bitvě s Mordredem, určitě zhruba znáte, takže ho zde moc rozebírat nemá smysl. Kabátek akčního fantasy nezní vůbec špatně a já si říkal, proč ne, zkusím to. Ano, správně očekáváte to nevyřčené „ale“. A bohužel nemyslím pivo.

Alespoň že ten meč je pěkně udělaný, i když klasicky nedobový :D

Jak bych začal? Máte rádi původní? Doufáte, že se jí nové dílo bude aspoň rámcově držet? No, tak ne. Resp. ten rám by neprosel ani hlavní branou Kamelotu. :-D Když to řeknu na plnou hubu, tak z legendy zbylo pár jmen a meč. Paráda! Ja čekal, že to bude kravina už po zhlédnutí traileru, ale že až taková…

Černoši v anglosaské Anglii? Nu, proč ne?

Víte, já nemám až takový problém s novějším pojetím originálu, ale musí seto udělat s citem a nebo nějakou myšlenkou, krerá to odůvodni. Vlastně to mám někdy i rád. Proto třeba v pohodě přežiju poslední Tři mušketýry, kde lítají vzducholodě vévody Buckinghama, mylady je jak cvičená asassínka a podobně. Je to překopaný, ale spíš je to takové přenesení do alternativního světa. Přesto to funguje a film si užiju a nic neřeším. Bohužel tady tomu tak není. Režisér Guy Ritchie vzal hooodně hrubou kostru příběhu, na ni navěsil scénář filmu, pak vzal kladivo a celé to rozmlátil na padrť a přeskládal jak kubistický obraz. Jo, přesně takový z toho všeho mám dojem. Rozházená kamera, rychlý a chaotický střih, neustálé skoky v čase tam a zpět a prolínání různých míst a času v jednu chvíli, to vše vedlo ke zhoršené orientaci v ději, kdo je kdo a podobně. Možná to někomu sedí, ale osobně to nesnáším i v kriminálkách. Prý se tomu říká klipovitost. No, příhodný název.

A jdeme na charaktery a jejich obsazení. Ok. Začněme tím hlavním – Artušem. Herce neznám, ale hrál dobře, i když na zadek jsem si z něj nesedl. Co mě ale deptalo bylo šílené pojetí postavy. Jak bych ho jen… Arogantní alibistickej zmrd a bitkař z ulice. Jo, to by šlo. Artuš jako kápo di tuti kapi. Ne, to bych prostě nevymyslel. Jeho kumpáni, no to je taky parta. Máme dejme tomu 5. – 6. století, a koho to tu najdeme. Vikinga, černocha, Číňana, co trénuje kung-fu a další. Všichni mluví jak dnešní dlaždiči, vybírají peníze za zápasy… Wtf?! Ok, je to fantasy, ledacos se dá odpustit nebo brát s nadhledem – a já se snažím, vážně – ale ne. Ne, pokud to fantasy parazituje na takové legendě, která má nějak vypadat. Kdyby tam bylo mnohonásobně víc humoru, byla by to asi skvělá parodie ve stylu té na Robina Hooda. Mimochodem možná jsem se ztratil v zamotaném ději, ale kde sakra zapomněli Merlina? Nejikoničtější postava a ona prostě není. Ale hlavně že máme negra a Asiata v anglosaský Británii. :-D A ta Maggie, to byla jako Morgana? Šmarja panno! Ne, prostě tohle je celý špatně.

Dá se hodnotit alespoň něco pozitivně? Ano! Třeba Jude Law v roli hlavního záporáka Vortigerna. Ne, neptejte se mě, kde se tam vzal. Ale je aspoň skvěle zahraný a typově pasoval. Jen ten jeho bohémsky rockerský outfit s rozhalenkou v druhé polovině filmu mi zas páčil oči z hlavy. Stejně tak Artušův a la letecký kabát z první světové. Ale klid, já se rozčilovat nebudu. Doktor říkal, že to není zdravé na srdíčko. :-D Potěšilo mě též obsazení „Malíčka“ a „Rose Boltona“ ze Hry o trůny.

Jo, i v raném středověku měli styl :D

Trikově je film bomba a po vizuální stránce se povedl, takže i tady mu dopřeju nějaký ten bodík k dobru. Všechny ty exteriéry, špinavé město nebo většina kostýmů je pastva pro oko. Hudba mi moc neseděla, ale úplně zlá nebyla. Jen to občasné cosi jako irská lidovka v moderním hávu bylo horší. Ale to už je drobnost. I kdyby bylá celá zvuková složka od Elfmana nebo Zimmera, prostě tuhle slátaninu už to nezachrání.

Pojďme k závěru tohohle zcela nezáměrného hejtu. Ale pochopte, nešlo odolat. Ten film je pro mě vyloženě provokace. :-D Co dodat? Pokud máte rádi fantasy nebo akcí nabušené filmy, a nejste moc pitvalové a srovnávači s předlohou, asi se vám to líbit bude. Snímek minimálně nenudí, akce je povedená a s krásným vizuálem. Pokud jste na tom ale podobně jako já, a při většině amerických adaptací klasických děl se vám dělá mdlo, radši si pusťte Boormanův skoro čtyřicet let starý (Bože, já jsem fakt oldschoolák!) Excalibur. Dodnes je to asi nejpovedenější zpracování téhle nádherné legendy, byť samozřejmě také má mouchy a nedrží se stoprocentně předloh. Avšak jako film se svou mystičností a atmosférou všechny tyhle novější Merliny a různé Krále Artuše strčí s přehledem do kapsy. Sorry jako.

A teď mě omluvte, jdu si spravit vkus jmenovanovaným eposem. :D

Celkové hodnocení: 45 %