Recenze filmu Největší showman

Když si projdu několik posledních článků, mám tak trochu pocit, jestli se Frogos pomalu nemění na filmový server plný recenzí. :D No, ale to jen tak vypadá, nebojte. Brzo se dočkáte i něčeho jiného, ale holt teď je těch pěkných filmů tolik, a já mám prostě potřebu jim tu udělat aspoň maličkou reklamu. Zaslouží si to. :) Takže dneska se podíváme na zoubek jednoho novějšího, kterým je Největší showman (v originále The Greatest Showman).

Příběh začíná dětstvím Phinease T. Barnuma, který to jako syn obyčejného krejčího neměl v dětství zrovna jednoduché. To víte, 19. století pro nižší vrstvy nebyl žádný med. Chudoba, hlad a nedostatek práce je trápily na každém kroku. Ale tenhle malý kluk v roztrhaných botách měl něco mnohem důležitějšího – svůj sen. Už odmala totiž toužil bavit lidi a rozdmýchávat v jejich srdcích radost. A zároveň dát své rodině, to, co sám nikdy neměl. Lepší život. Jenže jak začít?

Uběhne několik let a děj brzy pokračuje jeho prvním odvážným plánem na zřízení velkolepého muzea různých kuriozit, které ale návštěvníky příliš neláká, a nakonec stojí před krachem. Dluhy narůstají a situace si žádá okamžité řešení. Z původní snahy o podnikání tak brzy vykrystalizuje něco mnohem velkolepějšího. Barnum posbírá různé podivné lidi a hříčky přírody, artisty, vousatou ženu, zvířata a stvoří show, jakou svět dosud nepoznal. Konečně se svou rodinou prožívá úspěch, o kterém vždy snil. Nic samozřejmě nejde tak lehce a osud ještě párkrát zamíchá kartami, ale to už vám tu vyprávět nebudu. :)

Film je volně inspirovaný životními, nebo spíše podnikatelskými, úspěchy skutečného Barnuma, který žil v Americe v letech 1810 až 1891, a vybudoval tehdy opravdu asi největší podobný podnik. Také je znám jako jeden z průkopníků moderní reklamy a marketingu. Víc o něm si najděte sami třeba tady na Wikipedii. Je to celkem zajímavé čtení. Ale raději až po filmu, který ho přece jen dost idealizuje, a byla by škoda si prožitek kazit úvahami, jestli nebyl tak trochu obyčejnej kapitalistickej parchant, co ve jménu zisku a zábavy využíval kde koho, oblboval naivní lidi a podobně. :D No, jak říkám, teď to neřešte.

Celé dílo stojí a padá především s představitelem hlavní postavy, tedy Hughem Jackmanem. Že patří k mým oblíbencům jsem už možná někde psal, ale i tak mě tenhle Australan dokáže pokaždé překvapit. Už od Bídníků je jeho talent nezpochybnitelný, ale tady svůj výkon dovedl téměř k dokonalosti. Zpěvem, tancem, herectvím a povedenou stylizací do principála své velké show. Jasně, pořád je vidět, že není profesionální zpěvák a některé výšky jsou leckdy na hraně možností, ale přesto smekám. Už jen proto, že obsažené písničky třeba po stránce frázování rozhodně nepatří k nejlehčím. Ale jsou hezké. Pěkně se poslouchá i jen samostatný soundtrack. Celý film mi každopádně dost připomíná Moulin Rouge, a vůbec tohle muzikálové pojetí mu sluší. A vůbec nevadí, že melodie jsou poměrně moderní a tedy v rozporu s dobou, kdy se odehrává. I tak to ladí všechno navzájem a vytváří kaleidoskop zážitků. Kdo máte podobné provedení rádi, nebudete zklamaní.

Ostatní role jsou obsazené taky skvěle, ale nikoho známějšího v nich nehledejte. Což ale není na škodu. I nové tváře musí jednou dostat šanci vyniknout, aby se jednou staly těmi známými hvězdami. Jediná výjimka je zde Zac Efron. Ač jsem se nejprve bál a měl určité předsudky, byl jsem příjemně překvapen. Vůbec nepůsobí dojmem, že ho tam dali jen jako toho hezounka a miláčka náctiletých holek. Naopak. Hraje sympaticky a věrohodně, výborně zpívá… Zkrátka dobrá volba a tenhle herec u mě dost stoupnul na hodnotě. :)

Vizuální stránka filmu je perfektní. Nemám co vytknout. Líbily se mi hlavně výstupy všech těch umělců v show. Třeba vousatá zpěvačka je výborná, stejně tak malý Paleček nebo akrobatka. Upřímně, nechápu, proč vlastně byla tak odsuzovaná. Zendaya je krásná holka, fajn zpěvačka a nad jejími výstupy se tajil dech. Opravdu je to všechno bombastické, barevné, zkrátka takové, jaké Barnum slibuje.

Největší showman určitě patří k tomu nejlepšímu v poslední době a při jeho sledování na mě dolehla taková zvláštní pohoda a víra v něco lepšího v každém z nás. Ale toho si nevšímejte, to zas jen prosakují určité osobní procesy, ve kterých se poslední dobou hnípám. No, to je jedno. :D Film zároveň přináší i ponaučení, že člověk by měl vždycky věřit sobě a svým snům, nevzdat se a jít za nimi přes všechny klacky, které mu život hází pod nohy. A že zpronevěřit se sám sobě, hrát si na někoho jiného a odmítat své skutečné já, ať je jakékoliv, se nevyplácí. A nebojte, na lásku a romantiku taky dojde. To víte, Hollywood. :)

Skutečný P. T. Barnum

Závěrem tedy ještě jednou, určitě dejte tomuhle filmu šanci, a nechte se strhnout do víření barev, hudby a emocí, a uvidíte že vás nezklame. Dámy a pánové, račte dál a pohodlně se usaďte. Největší show začíná! :)

Celkové hodnocení: 90 %