Recenze seriálu: Bohéma

Sledovali jste Bohému? Nejnovější seriál R. Sedláčka, který vznikl pod křídly České televize a mapuje dění v našem filmovém průmyslu od konce třicátých let po nástup komunistů k moci a ruskou okupaci? Dnes se pokusím shrnout dojmy, které z něho mám.

Přiznám se, že jsou docela rozporuplné a seriál mě do jisté míry zklamal, i když se mi vcelku líbil. Začnu ale nejprve pozitivně. Mám rád dobu první republiky a vždy mě fascinovaly Barrandovské ateliéry, jedny z nejlepších v tehdejším světě, naše první hvězdy stříbrného plátna a vůbec dění v tehdejší společnosti. Proto jsem se na tento seriál docela těšil. Kór po úspěšném Českém století od stejného režiséra. Seriál vše zmíněné zachycuje poměrně sugestivně a dobře se na něj dívá. Velkým dílem k tomu přispívají zvolení herci. Vladimír Javorský je jako Vlasta Burian neuvěřitelný a považuji jeho výkon za životní. Jistě, je to imitace, ale člověk má někdy opravdu pocit, že je to on – král komiků. Hned za ním musím zmínit i ostatní. Michal Dlouhý jako Zdeněk Štěpánek nebo Saša Rašilov coby Oldřich Nový jsou téměř dokonalí. No řekněte, umíte si v roli oblíbeného milovníka a gentlemana každým coulem představit někoho jiného? Zkoušel jsem to, a říkám ne! V tomhle se tvůrci trefili do černého.

Také chci zmínit skvělou kostýmní výpravu a vůbec prostředí, která skýtají opravdu dobovou atmosféru. Bohužel, tím nám pozitiva došla. Teď tedy k těm negativům. Nebyla by to totiž Česká televize, aby skvělý potenciál nepromarnila, jak bývá jejím častým zvykem v posledních letech. Celý seriál totiž, ač má jen šest dílů a tedy je jeho děj hodně zhuštěný a zkratkovitý, působí neskutečně nudným dojmem. Jsou tu samozřejmě i hodně povedené momenty, kdy je opravdu na co koukat, ale bohužel jich není mnoho. Chápu, že se jedná o drama a nemůžeme tak čekat zrovna akcí nabité osudy hlavních postav, ale nudit by neměl tak jako tak.

Když už mluvíme o postavách, zde jich máme velké množství, od hlavních osobností filmařiny jako byli Vlasta Burian, Jaroslav Marvan, Miloš Havel, Martin Frič, Oldřich Nový až například po Otakara Vávru. Je jich mnoho. Až se divák někdy trochu ztrácí. Ale to asi moc ovlivnit nejde. Mnohem více ale zarazí absence těch nejznámějších, jako byli Hugo Haas, Adina Mandlová, Lida Baarová, Antonie Nedošínská, Věra Ferbasová, Ljuba Hermanová, Zita Kabátová, Voskovec s Werichem, Jindřich Plachta… Vlastně tu nenajdete žádné známé herečky. Prostě tu nejsou. Místo všech je tu celá jedna, Lily Krallová, a podržte se, ta je celá smyšlená. Bravo! Ano, není to dobový dokument, ale sakra kdo tohle dílo uvidí, rozlišovat to nebude. Určité poupravení děje v rámci dramaturgie je v pořádku, ale tohle? Ignorovat nejdůležitější hvězdy? Nebo překopávat realitu? Jiřina Štěpánková, dcera Zdeňka Štěpánka, celý seriál odsoudila, neboť jejího otce líčí zcela scestně. Tvrdí, že rozhovory s manželkou nebo některé jeho jednání jsou naprosto v rozporu s tím, jaký skutečně byl, jak by se choval, co si pamatuje. A samozřejmě jí samotné se nikdo z tvůrců nezeptal. Proč, že? A bohužel není to ojedinělý přešlap, od čtení pomnichovského projevu Zdeňkem Štěpánkem (ve skutečnosti jedním z generálů) po různé zbytečné drobnosti.

Další věc neskutečně otravná věc, které jsem si všiml, jsou odhalené zadky. V každém jednom díle. Jedinou výjimkou je ten závěrečný. Já nemám problém s nahotou, vůbec ne. Ale tohle působilo jen jako samoúčelná snaha šokovat, nebo snad umělecký rukopis úchylného tvůrce. Fakt nevím. Ale stačilo jednou, když už.

Co dodat? Bohéma měla nakročeno stát se skvělým dobovým seriálem – a nemůžu říct, že by se úplně nepovedla – ale mohlo to být mnohem lepší. Má velký potenciál přiblížit tuhle pohnutou dobu dnešnímu divákovi. Některé chvíle jsou opravdu velmi silné, například poprava Vladislava Vančury v koncentráku a vůbec ty všechny procesy okolo, ale mizerná celková hodnověrnost nakonec ničí veškerý dojem. Smutné. Určitě se vyplatí ji vidět, už pro zmiňované výkony a zápal většiny hlavních aktéru. Možná se i na některé osudy známých hvězd budete dívat jiným pohledem. Málokdo třeba ví, že Oldřich Nový měl židovskou manželku a odmítl se s ní rozvést, i přes hrozbu následného postihu. Oba nakonec skončili v koncentračních táborech. Obdivuhodné. Vlastně je hrozně smutné, jak téměř všichni dopadli. Místo aby se po válce dočkali klidu, následovalo další smutné období. Tohle vám seriál ukáže. Bohužel není příliš věrohodný kvůli některým změnám a zásahům tvůrců, což mu hodně uškodilo. Proto doporučuji si při sledování vzít k ruce internet či jiný pramen a co vás zaujme, to si raději ověřit.

Celkové hodnocení: 55 %