Recenze filmu: Hysteria / Vrtěti ženou

Dnes bych se s vámi rád podělil o recenzi na jeden starší, leč zajímavý snímek, kterým je Hysteria respektive česky Vrtěti ženou. Možná už jste o něm zaslechli, ale třeba pro mě byl víceméně neznámý, dokud mi o něm nepověděla má milá Kája, které tímto děkuji. Tak či tak, za pár slov rozhodně stojí. 😊 Jedná se o krásně idylický a lidsky příjemný náhled do historie mechanického uspokojování žen – a koneckonců proč to neříct přímo – Je to prostě o vynálezu prvního elektrického vibrátoru. :-D Nejprve krátké shrnutí děje:

Těžká práce uspokojovače dam :)

Příběh je vlastně docela jednoduchý. Ústřední postava, mladý doktor Mortimer Granville (Hugh Darcy) se snaží o moderní přístupy k léčení pacientů, ale skoro všichni nadřízení mu hází klacky pod nohy. Ano, i v 19. století v mnoha anglických nemocnicích frčí pouštění žilou či pijavice, což on samozřejmě odmítá. Nakonec ho osud zavede do ordinace uznávaného doktora Dalrympleye (Jonathan Pryce), který se věnuje hysterii, ženské diagnóze zahrnující náladovost, agresivitu a mnoho dalších symptomů.  Dnes je pochopitelně dávno zrušená, avšak v zobrazené době byla běžně připisována i třeba za volnomyšlenkářství, nepoddajnost společenským konvencím a vůbec emancipaci. Uvedená „nemoc“ je sice neléčitelná – pomineme-li operativní odstranění dělohy a podobné nesmysly – ale příznaky a obecnou napjatost zmírňuje sexuální uspokojení. Do ordinace se tak objednávají neukojené paničky a doktoři mají co dělat, aby je zvládali obsloužit. Když doktor Granville začne trpět křečemi ruky z neustálého, ehm, léčení, je nucen spolu s přítelem, zapáleným vynálezcem, vymyslet jiný způsob. Tím se samozřejmě stane první elektrické vibrační zařízení. Víc k ději prozrazovat nebudu, podívejte se sami. :-)

Zvrhlý přítel vynálezce
Cucavá Molly, bývalá prostitutka a první testerka budoucího vibrátoru :)

Nepovedlo se mi příliš dohledat, jak moc se film drží reálií, ale myslím, že není důvod, aby se od nich příliš odkláněl. Snad jen ústřední lovestory se svobodomyslnou Charlotte Dalrymple je přímá fikce, ale i tak. Ničemu to nevadí a dodává snímku lidštější rozměr. Podobné filmy mám rád a obecně se mi líbí, když jejich sledování poskytuje i nějakou přidanou hodnotu, nejen zábavu. Moc se mi líbí celkové pojetí. Není to totiž jen sucha historická rekonstrukce, ale spíš pohodový a místy docela humorný snímek, který nenásilně mapuje zmíněnou epochu vývoje společnosti a techniky. Žádné přímé poučování, jen fajn relax. Zároveň herci perfektně pasují do svých rolí a potěší jako vždy úžasný Pryce jako zmíněný šéf kliniky, kterého vídám obecně rád všude, kde hraje. Ale i ostatním se povedlo vytvořit skvělé a uvěřitelné postavy, ať už se jedná o Maggie Gyllenhaal coby jeho emancipovanou dceru nebo Ruperta Everetta jako zvrhlého a trochu šíleného, přesto velmi sympatického, vynálezce. Vtipná je i Cucavá Molly. Můžete hádat, proč se jí tak říká. :P

První testování. Všimněte si ochranných pomůcek. Takhle má vypadat BOZP :)

Nemá smysl tu pitvat vizuální stránku díla. Výprava je úměrná záměru snímku, který si jednoduše nehraje na žádný blockbuster. Nemám u ní absolutně co vytknout. To samé platí o hudbě. Vhodně podkresluje dej, ale žádný zapamatovatelný motiv zde nenacházím. Holt Amélie je jen jedna :-)

A tím bych mohl pomalu skončit. Jak jsem již napsal, ze snímku sálá především pohodová dobová atmosféra. Občas se zasmějete, herci vás nebudou dráždit tupými dialogy a celkově dostanete přesně to, co slibuje. Kdo tedy máte podobné snímky rádi nebo vás jen zajímá zvolená tématika a chcete si udělat fajn večer se špetkou poznání historie jednoho zařízení, určitě se na něj podívejte. Vřele ho doporučuju. 😊

Celkové hodnocení: 90 %