Recenze filmu Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny

Po dvou letech konečně do kin zavítalo pokračování poměrně úspěšného filmu ze světa Harryho Pottera s názvem Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny. Dnešní recenzi tedy věnuji právě jemu. Hned v úvodu bych rád řekl, že mám moc rád tenhle úžasně propracovaný svět z pera J. K. Rowlingové a jednička se mi docela líbila, ač na původní ságu dle mého pořád nemá. Ale nevadí, je to zkrátka něco trochu jiného. Každopádně jsem neváhal a na pokračování s kamarádem zašel hned na premiéru. Oba jsme se těšili na další rozvíjení příběhu, zajímavé zápletky a prostě jak to všechno dopadne. Bohužel dojmy z filmu jsou různorodé, ale očekávaný wow efekt se bohužel nedostavil. Tedy částečně ano, ale jen dílčí. Pojďme si říct víc.

Příběh pokračuje tam, kde minule skončil. Obávaný zločinec Gellert Grindelwald byl s pomocí Mloka Scamandera dopaden a nyní čeká na svůj převoz jinam. Pečlivě připravená akce se samozřejmě nepovede a Gellert prchá za svým posláním, totiž nastolit vládu čarodějů nad veškerým nekouzelnickým světem. Jediný kdo ho může zastavit je Mlok, Brumbál, Tina a další známé tváře. Aby toho nebylo málo, pokračuje zde linka Credence, který stále neví, kdo je a k tomu všemu má nejspíš ještě nějaká další tajemství. Tolik alespoň ve stručnosti k obsahu filmu.

První scéna s kočárem je naprostá pecka a vtáhne okamžitě do děje. Žádné okecávání a rozvláčnost. Ne, tady se jde rovnou k věci. Celé je to krásně tajemné a ztvárnění má skoro až hororovou atmosféru srovnatelnou s posledními díly HP. Úžasné efekty, kdy skutečně vynikne 3D a všechny ty průlety mraky, blesky a já nevím co. Hudba též parádní. No jenže to všechno strašně rychle skončí a dál se film táhne nudným pomalým tempem, nabírá miliardu různých dějových vrstev a hází jednu otázku za druhou. Bohužel bez odpovědí. Celé je to neuvěřitelný bordel, ve kterém se divák ztrácí.

Ústřední postavou je stejně jako v minulém díle Mlok Scamander (Eddie Redmayne), jenže zde působí spíš do počtu. Je nevýrazný a skoro bych řekl, že je tam jen aby zůstala kontinuita s jedničkou a zvířaty. Těch tu moc není a působí podobným dojmem. Musí tu přeci být, když se to podle nich jmenuje. Jenže vlastně jsou zbytečná. Stejně tak hafo postav, o kterých nic nevíme, přijdou, odehrají nějakou nevýznamnou vsuvku a zase zmizí. Kdo to byl?  Proč potřeboval svojí scénu? Aby něco ukázal? Vysvětlil? Ale co? Nikdo neví. Dokonce i ty, které v předchozím filmu byly vcelku v pohodě, zde jsou spíše otravné a chovají se jako paka. To je příklad Queenie. Brr, blbka na druhou. Stejně jako její sestra, nynější bystrozorka, se kterou to v jedničce vypadalo, že bude mít Mlok fajn vztah. No, a tady je většinu filmu naježená jak před menstruací. Proč? Protože noviny otiskly nějaký hoax o svatbě. Že by si to každý normální člověk ověřil? Neee, prostě co je v tisku, je pravda a Mlok je hajzl. Tečka. Ach jo.

Obrovským plusem je Johnny Depp, který je famózní, ať vzhledem nebo charakterem, a dále pak mladý Brumbál ztvárněný parádním Judem Lawem. Oba si zaslouženě berou veškerou pozornost a jsou klenotem každé scény filmu. Mimochodem Grindelwald je přesně z těch záporáků, co jim docela i fandíte a přemítáte, jestli je opravdu tak špatný. Viz předpověď budoucnosti lidstva. Já ho docela i chápu a proti Voldemortovi je to úplně jiná liga. Naopak vlastně jedna z nejdůležitějších postav, mladík Credence, je ještě otravnější než kdy předtím. Neustále se plahočí odněkud někam a dumá, kdo je. A to mi tedy opravdu nestačí. Nebaví mě sledovat jeho další osudy, hledání původu a prostě všechno s ním spjaté. Jakmile dojde na vysvětlování, kdo je kdo, film si nezadá s cimrmanovskou hodinou pravdy či latinskoamerickými telenovelami. Zlatá Ordinace.

Film fanouškům nabídne několik nostalgických momentů, podíváme se třeba do Bradavic a mihne se i jedna z oblíbených postav původní série. Ale všechno působí jako násilná snaha, aby to ve filmu takové momenty byly. Účel zde není. Naopak logika kulhá a uvažující divák se ptá, jak je to vůbec možné a proč to autoři právě takto pojali. Nedobrý dojem mám i ze snahy o politickou či jinou korektnost. Ač se snímek odehrává hlavně v Evropě někdy ve dvacátých letech, je zde nějak moc černochů. Neříkám, že to tak nemohlo být, ale ve filmu to ruší a člověk přemýšlí, zda to není jen úlitba různým dnešním moralistům. Brumbálova homosexualita je tu naštěstí jen lehce naznačena, ale taky mi moc nesedí. Jedna z hlavních postav je Leta Lestrange, která je patrně nějakým způsobem spjatá s naší známou Bellatrix. Jenže Leta je černoška, alespoň v dětském věku tedy, a rodiče jsou typičtí afričtí černoši. Že to trochu nesedí? No, ne. Ale tak třeba je to jen nějaká nepřímá příbuzná, takže to vadit nemusí. To se ovšem nikdo nedozvíme stejně jako spoustu dalšího. Ale co, je to pohádka a nějaké nesedící roky nebo podivné zvraty a situace přece nikdo neřeší. Hlavně, když to nese.

Uvádí se, že by celá nová série měla mít tři resp. až pět dílů. No, potěš pámbů. Opravdu nevím, jestli další díly budu chtít vidět. Mám totiž pocit, že to dopadne podobně jako Hobit, kde z jedné útlé knížky Jackson ve snaze o dalšího Pána prstenů udělal třídílný a dohromady snad šestihodinový velkofilm, který byl ale dějově vlastně strašně prázdný. Ale aspoň nebyl telenovela, kde se jen řeší, kdo je čí babička, tatínek, brácha nebo soused za plotem. Eeeehm.

Takže co říct závěrem? Jak jsem už uvedl, vizuální stránka je úžasná a je to největší plus filmu, stejně jako Depp A Law. Pokud vám to stačí nebo jste fanatický nekritický milovník světa Harryho Pottera, na film určitě jděte. Nejlépe ve 3D, které patří k tomu nejlepšímu, co jsem v kině viděl. Jestli ale od filmů chcete víc, nesnášíte díry v příběhu a podivné nelogičnosti scénáře, pusťte tuhle slátaninu z hlavy. S kamarádem jsme na sebe během sledování několikrát zoufale zírali s výrazem wtf a co jsem slyšel od ostatních přátel, nejsme rozhodně sami. Příběh měl obrovský potenciál, ale jaksi se utopil v bordelu dějových linek, které prostě nejde pochopit. A přepálená stopáž také nepomůže. Mrzí mě to, ale Fantastická zvířata 2 jsou bez debat nejhorší film universa. Snad se tvůrci poučí a plánovaná pokračování budou lepší.

Celkové hodnocení: 50 %