Recenze filmu: Batman v Superman

Plakát Batman v SupermanKonečně jsem si udělal čas a podíval se na jednu z nejočekávanějších komixovek poslední doby, tedy Batman v Superman. Má očekávání z filmu byla smíšená. Někteří diváci dle diskuzí byli u vytržení, jaký je to super trhák, spektákl a já nevím co ještě, a film tedy hodnotili kladně. Jiní, především odborní kritici, film docela strhali a nenechali na něm nit suchou. A teď si vyber! Jak to tak bývá, nejlepší názor si člověk udělá sám. Přiznám se, mám docela rád tyhle všechny možné Spider-many, Iron-many, Strážce galaxie, Green Lanterny a já nevím co ještě, a zrovna Batman patří k těm oblíbenějším charakterům, ale na druhou stranu neprominu dílu vady jen proto, že je to můj oblíbený žánr. Holt, jsem trošku náročnější divák. Pokusím se nevyzradit nic důležitého pro příběh, ale už teď mohu říci, že se kloním spíš k té negativnější skupině. Ne zcela, ale spíše ano. Proto pokud chcete číst oslavné ódy na strhující epos, toto nebude ta správná recenze:)

Začalo to už úvodem. Známá scéna, kterak jde Wayneovic rodinka z představení – tentokrát místo opery použito kino – a jak to tak bývá, domů už nedojdou. Tahle scéna už je prostě klišé. Ok, asi má své opodstatnění, ale všichni víme, jak to s Brucem bylo, jak měl hrůzu z netopýrů a tak dále. Prostě tohle není Batman 1. Tohle je jen prolnutí dávno notoricky známých světů. Co mi ale spíš vadilo není ani tak tak scéna jako taková, ale způsob jejího provedení. Zpomalovačky na padající korále a tupě zírající oko mrtvé manželky… Prostě to už tu bylo stokrát a nikoho to nedojme. Neúměrná délka, podivná vizuální stylizace při přechodu do titulků a z titulků mi taky nesedla. Možná kopíruje komix, nevím, ale nesedělo mi to tam. Ok, úvod máme za sebou, tak dál.

Střih a z pomalé a klidné fáze jsme v akcí nabitém ději plném padání všeho kolem, výbuchů, efektů… Jako jo, film podobného ražení má být akční, ale někdy je to až moc, člověk nestíhá co se děje a z toho všeho kolem vás leda bolí oči.

batman-superman-wonder-woman

S Benem Affleckem je to složité. Jako herec mi nevadí, ale nepovažuju ho ani za žádnou velkou hvězdu. Svou roli zvládl s přehledem, ale prostě není to tady úplně ono. Nepatřím sice k těm, co na netu hejtovali hned jak padlo jeho jméno, ale prostě určitě by se našel lepší představitel. Spíš mě trochu mrzí, co s ním provedli tvůrci a překopávači původního díla. Nejsem znalec komixů, ale miliardář Wayne byl vždycky pro okolí spíš sobec, snob a egoista, ne zachránce malých dětí, hledající jejich maminku. Ben se snaží, ale nějak nemá moc jak. Jeho výraz ve stylu „spolkl jsem švába“ od začátku do konce prostě nezaujal. U mě stále vede Michael Keaton a první dva filmy od Burtona. Ale to je věc subjektivního názoru a nikomu ho nevnucuji.

Každopádně doteď jsem vlastně nepochopil přesnou motivaci nenávisti k hrdinovi z Kryptonu. Fakt ne. Od první chvíle ho prostě nenávidí, jak kdyby mu kdysi ve školce sebral kyblíček i s lopatičkou a rozšlapal bábovičky. O to víc zaráží pozdější neuvěřitelný obrat v jeho chování. Jako jo, jeho vinou přišel jeden z jeho x stovek zaměstnanců o nohy… Ale vlastně ne, Superman jen bojoval proti čemusi a snažil se chránit ostatní před zkázou. Holt, občas se nedaří zachránit všechny. Své by o tom mohl vyprávět třeba Tony Stark. Podobně nechápu Lexe Luthora. Ač jsem si na představitele i jiný charakter postavy musel zvyknout, nakonec to špatné nebylo. Takový trochu vyšinutý vědec s mocí v rukou. Ale proč to všechno vlastně dělal? Jen tak z nudy? Sobota odpoledne, co bych tak dneska udělal? Jo, to je nápad! Zabiju Supermana nebo Batmana. A když to nepůjde, vytvořím stvůru. A nebo si půjdu třeba hrát scrabble s babičkou. Prostě chtělo by to hlubší prokreslení motivů.

Ještě se vrátím k akční složce filmu. Celkově mě moc neoslnila. Buď byla enormě bombastická, plná efektů nebo nudila. A nebo obojí. Dlouho očekávaný hlavní souboj obou hrdinů byl docela povedený a až na občasné úsměvné chvilky nemám výhrady. Především závěr pobavil. Pamatujte si, že když jde do tuhého, jméno „Martha“ má kouzelnou moc a díky ní došlo i na nejlepší, no on byl vlastně asi jediný, fórek celého filmu:D

Batman in darkCo se týče Batmana samotného a jeho hraček, ten se mi celkem líbil. Kostým sice zase jiný, ale seděl do filmu dobře a nerušil. To ovšem nemohu říct o pouštní scéně v kabátě (WTF?!), která celkově působila jako lepší videohra se souboji bez živější dynamiky. Celkově jsem si klasického netopýřího mužel ale moc neužil, neboť Affleck byl většinu filmu buď v civilu nebo v masivním brnění, což je škoda. Ne, Batman by opravdu neměl vypadat jako Robocop s neony v očích. Supermana asi není třeba hodnotit. Jeho představitel, Henry Cavill, svou roli skvěle ztvárnil už v předchozím filmu a tady pokračuje v dobře zajetém stylu. Nemám výhrad.

Co zde kvituju je návrat batmobilu v Burtonovském stylu. Nikdy více žádnou stavebnicoidní armádní věc pro průzkum jeskyní. Ty víš, o čem mluvím, Nolane! Když už je řeč o jeskyních, tak centrála netopýřího hrdiny nebyla špatná, moc se mi líbil třeba tajný vjezd schovaný pod vodou, ale co proboha bylo to probleskávání během příjezdu? Čím víc blesků, jisker a jiných efektů, tím víc adidas?

Neštastnou volbou pro mě každopádně byl Alfréd v podání Jeremy Ironse. A vůbec ne kvůli herci, naopak, ale sakra má to být především věrný sluha, mentor, náhradní otec resp. rodina a ne macho, co si v osobním volnu pájí udělátka, hackuje systémy a chystá zbraně hromadného ničení.

Pojďme k ženám, ať jsme pěkně genderově vyvážení. Milostná linka s Lois mi nevadila, ale spíš působilo trošku hloupě, jak se Superman vždy podíval se zasněným úsměvem a letěl zase zachraňovat svět. Ok, asi to tak má být, ale prostě přišlo mi to trochu komické. Zajímavý charakter byla amazonka Wonder Woman. V soubojích docela dobrá, vzhledově pěkná herečka, ale zase ty dlouhé záběry na její pohled a vlající vlasy… No prostě patos hodný pravého amerického filmu. Jako jo, v Iron Manovi a jinde jsou tyhle věci taky, ale působí tak nějak přirozeněji a neruší.

Na závěr ještě drobná zmínka o hlavním příšerákovi. Nevím, jak moc se autoři drželi komixové předlohy, ale počítačem vyrenderovaný závěrečný boss prostě šel udělat také lépe. Když jsem ho uviděl poprvé, vybavil se mi ten velkej zlej skřet z Hobbita. A opět milion blesků všude kolem. Možná to k němu s ohledem na jeho schopnosti patří, ale přišly mi zase takové levné „photoshopové“. Znovu jsem dostal dávku zpomalovaček na padající kulky, důležité pohledy a vlání vlasů… Celkově konec filmu ale nebyl špatný a patřil k tomu lepšímu z celého zážitku.

No, trochu jsem se se svou první recenzí rozepsal, tak to radši shrnu, ať tu nejsme do zítra a můžeme si radši pustit něco nového. Batman v Superman nedopadl nejhůře, ale mohl dopadnout lépe. O hodně lépe. Jsem rád, že jsem ho konečně viděl, ale nemohu říct, že by oslnil a zanechal nějaký hlubší dojem. Snad Justice League udělají lépe.

Celkové hodnocení: 63 %