Letos se se zajímavými filmy opravdu roztrhl pytel. Nedávno třetí Thor, teď tohle a za pár dnů se přiřítí parta hrdinů ze stáje DC pomalu následovaná dalšími Hvězdnými válkami. Těším se. Dnešní článek ale patří světoznámému detektivovi z příběhů Agathy Christie. Mesdames et messieurs, přichází Hercule Poirot!
Vražda v Orient Expresu je jedním z jejích nejznámějších románů, a není tak divu, že se během let o jeho zfilmování pokusilo mnoho tvůrců. Někdy lépe, jindy hůř. Tentokrát si na režisérskou židličku sedl Kenneth Branagh, shakespearovský herec a režisérský velikán pyšnící se několika úžasnými filmy. Aby toho nebylo málo, střihl si i hlavní roli.
Předpokládám, že děj je celkem známý nebo alespoň logicky předvídatelný, ale přesto neuškodí si ho připomenout. Tedy, Poirot je navzdory plánům užít si vytouženou dovolenou nucen vydat se přes půl Evropy do Anglie, kde jej čeká, jak jinak, nový případ. A jak už to tak bývá, nakonec se vše zkomplikuje už cestou. Bouře a následná lavina znemožní další cestu a slavný expres zůstane uvězněn kdesi v horách. A jen za několik málo hodin je ještě hůř. Jeden z cestujících je nalezen zavražděn ve svém kupé a náš milý detektiv musí opět chtě nechtě procvičit své šedé buňky.
Víc prozrazovat nechci, neboť právě závěrečné rozuzlení celého případu skýtá největší zážitek z filmu. Ti, co už vědí, jak se všechno událo, mají trošku smůlu. Já to nevěděl a závěrečnou část, kde se naplno rozjede Poirotův talent, užil. Rozhodně nesouhlasím s názory některých, že divákovi je brzy vše jasné. Au contraire, mon ami! Případ je správně zamotaný, nové výpovědi boří předchozí svědectví a divák zůstává napnutý až do konce. Jednu po druhé musí detektiv rozplétat všechny nitky případu. A to se mi líbí. Takhle má vypadat dobrá detektivka. Právem je Agatha Christie považována za jednoho z nejlepších autorů podobných příběhů.
Tak dál. Co mě osobně velmi potěšilo, bylo obsazení. Už podle plakátu nebo trailerů bylo jasné, že se zde sejde plejáda oblíbených a kvalitních herců. Kromě ústředního Branagha tu máme hvězdy jako je Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Derek Jakobi , Judi Dench, Willem Dafoe a spoustu dalších. Každá z postav dostane svůj díl ve skládačce celého příběhu. Nemůžu říct, že by mi některá neseděla do své role, jako se to občas stává. Ne. Tady jsou téměř všichni perfektně obsazeni. A třeba Depp potěšil, že po dlouhé době hraje normální charakter a nepitvoří se zas jako jeho ikonický Jack Sparrow. Všeho moc škodí, a kdo si pamatuje jeho dřívější role, jistě mi dá za pravdu, že má na víc.
Největší problém filmu a asi jedno z mála jeho negativ je bohužel hlavní postava, totiž Kenneth Branagh. Nevím, jak moc to vadilo vám ostatním, ale tohle prostě není Poirot. Ani nemůže být. Podle Christie má být především tlustý prcek, připlešlý a hlavně celkově tmavého typu. Je to Belgičan sakra! A marnivý jak málokdo. S jedinou šedinou ve skráních by nejspíš nevylezl na veřejnost a vlasy si vždy pečlivě barvil. Můžeme polemizovat o kníru, zde tedy spíše smetáku, ale určitě se shodneme, že skoro metr osmdesát vysoký a dobře rostlý Kenneth je to poslední, co se do popisu trefuje. Ano, David Suchet je jen jeden, a pro mě asi navždy bude ten jediný Poirot, přesto by měli autoři podobných filmů dbát alespoň předlohy. Tím spíš, když se ohánějí snahou o její věrné ztvárnění.
Přesto paradoxně právě Branaghovo herectví celý film neuvěřitelně pozvedává a co mu chybí na vizáži, to rozhodně vynahradí projevem, gesty, cizí výslovností a vůbec milým charismatem. Brzy se vše, co mi nejprve nějak vadilo, vytratilo do pozadí, a já si film dál nerušeně užíval. Knír neknír. A mimochodem ač se mi taky nelíbí, tak ten je jedna z mála věcí, co se předlohy drží. Bohužel. Sama spisovatelka jej totiž popsala jako enormní či impozantní, a to tenhle splňuje beze zbytku. No, ale tak třeba i Hercule drží Movember. :D Tak či tak jeho pachtění za pachatelem mě bavilo. I nějaká ta občasná excentricita potěšila. Hlavně v úvodu. I když mám pocit, že z něj udělali mnohem většího cvoka, než by bylo zdrávo.
Vizuální stránka je perfektní. Všechny průlety zasněženou horskou krajinou, Instanbul třicátých let, koleje vinoucí se nekonečnou dálkou… Pravda vše je asi digitální, ale dívá se na to moc hezky. Stejně tak i na nablýskaný vlak, všechny propriety v jednotlivých kupé nebo třeba námrazou pokrytá okna, za nimiž se míhají jednotliví cestující. Opravdu na vás dýchne nostalgie a zašlá sláva nejslavnějšího vlaku všech dob. Jen mi přišlo, že ty čtyři vagóny jsou trošku málo, ale i podle Wikipedie se jejich počet pohyboval někde mezi 4 a 22, takže dejme tomu.
Samozřejmě tím, že se většina děje odehrává v interiéru vlaku, jedná se spíš o komornější film. Ale nemyslím si, že by to vadilo. Samozřejmě nejde o akcí nabušený blockbuster, ale to snad od podobného příběhu nikdo ani nečeká. Rozhovory se svědky, pátrání po stopách a přemýšlení. To jsou základní kameny této staromilské detektivky, ne honění se za padouchy se zbraní v ruce. Přesto i toho tu trocha je. Důležité je, že snímek nenudí. Hlavně díky jednotlivým hercům, kterým věříte každé slovo či emoci a divákovu pozornost tak udrží. Ono mu vzhledem ke komplikované zápletce ani nic jiného nezbývá, než dávat pozor, pokud se chce spolu s Poirotem v případu orientovat. Já se snažil, a přesto jsem se v jednom místě maličko ztratil. Holt tohle není Ordinace v růžové zahradě. :D
Nu, pojďme film shrnout. Povedl se? Oui. Rozhodně se povedl a autorce určitě neudělal ostudu. Má mouchy? Oui. Ale tak už to bývá a máloco je dokonalé. Některé věci mohly být jinak, ale příznivé hodnocení si film zaslouží. Já jsem se v kině bavil a peněz za lístek tak rozhodně nelituji. Je dost možné, že autoři tímto dílem zamýšlejí otevřít novou sérii, viz závěrečný odkaz k dalšímu příběhu. Uvidíme. Já se na případné pokračování určitě rád podívám a vlastně se na něj asi budu těšit. Přesto pro mě, i přes poměrně vysokou úroveň Branaghova filmu, Poirot Davida Sucheta stále zůstává nepřekonanou ikonou.